Vær merkebevisst

Vi møter logoer over alt, og merker styrer ofte når vi handler. Et lite bilde forteller oss hvem som er avsender, og når vi ser kjente merker ser vi mer enn ett enkelt produkt.

Kjente merker har kjente verdier, og det er ingen som vil selge oss bare èn ting. De skal selge en merkevare. Vi skal føle noe positivt når vi ser logoen og firmanavnet, og vi skal ønske å velge deres produkt fremfor ti andre som tilbyr det samme under en annen logo. Når vi hører reklamen på radio skal vi plystre med og se for oss produktet. Og så skal vi løpe og kjøpe.

Merker viser også hvem vi er og hva vi står for, selv om vi kanskje ikke tenker over det hele tiden. Det mest synlige er klærne vi har på oss, som vi blir oppfordret til å bytte ut hver gang de glossy magasinene har deadline. De lister opp merkene som vil gjøre oss unike og vakre, og som vi bare må ha.

Men uansett om det er inn å være ut eller ut å være inn når vårsesongen kommer, vil det være noen merker vi kan stole på uansett årstid. Uansett hvilken annen logo du ser på lappen eller boksen, er det noen merker som betyr litt mer og som gjør din handling litt mer bevisst:

Svanen er Nordens felles miljømerking, og du finner den blant annet på kosmetikk, ovner, lekeapparater, hus, vaskemidler og såpe. Det finnes også 68 matbutikker som er Svanemerket.

For å få lov til å bruke Svanemerkingen må produktet eller tjenesten følge mange regler, som lavt innhold av helse- og miljøskadelige kjemikalier, krav til energibruk, energieffektivitet og energikilder, og kravene blir oppdatert hele tiden.

Det finnes tre Svanemerkede restauranter i Norge, hvor to er bedriftskantiner, men Britannia kan du besøke hvis du er i Trondheim.

Blomsten er merking som gjelder for hele Europa, med lignende kriterier som Svanen.

ecolabel.no kan du lese mer om Svanen og Blomsten, og søke på varer og tjenester, og Er det farlig? har mye informasjon om hva man skal se etter og hvor man får tak i det, og en del om hva man skal unngå av produkter og ingredienser.

Debios Ø-merking garanterer at råvarene er produsert etter økologiske kriterier, som blant annet betyr at det ikke har blitt brukt kunstgjødsel eller syntetiske sprøytemidler for å produsere maten. Det stilles også krav til dyrevelferd. Les mer på debio.no og økologisk.no.

Ved å se etter disse tre merkene kan du enkelt handle fra de som gjør noe positivt for miljøet og helsen til mennesker og dyr. Fairtrade, Miljøfyrtårn, Grønt punkt og FSC er andre merker du kan se etter, Forbrukerrådet skriver mer om merking her.

Det er alltid en fordel å vite hvor det du kjøper kommer fra, hvordan det har kommet til butikken og hvordan du skal kvitte deg med det etterpå. Det høres kanskje mye ut å skulle tenke over hvordan produsentene behandler sine ansatte, å passe på at det ikke er unødvendig mye emballasje, eller hvor mye klimaet påvirkes på dine vegne…

Men du trenger bare følge de grønne merkene, for de har gjort jobben for deg. Du trenger bare vite hva de betyr, og velge produkter som er merket. Og når flere kjøper produkter som er produsert litt mer miljøvennlig, litt mer dyrevennlig og litt mer rettferdig, vil kanskje flere produsenter skjønne at det lønner seg for dem også.

Hvilke merker liker du best?

About Linguna

Naiv, liten pike med store drømmer. Naiv?no er en blanding av tanker, spørsmål og ønske om debatt.
This entry was posted in Miljø, Naiv, Tips and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Vær merkebevisst

  1. Kari says:

    Hei. Takk for påminnelsen. Har nok vært litt “slapp” i det siste. Lover at jeg skal ta meg sammen. :-)

  2. Pingback: Spørsmålstegn | Naiv?no

  3. Pingback: Godt grønt år! | Naiv?no

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>