Tenk før du handler

Å handle miljøvennlig trenger ikke være så komplisert. Egentlig er det bare to spørsmål du trenger å tenke over når du handler.

Før du handler bør du tenke “trenger jeg dette?“. Hadde hele verden hatt samme forbruk som oss i Norge hadde vi trengt tre og en halv jordklode, og hver av oss står for 11,1 tonn CO2-utslipp. Så hvorfor ikke kjøpe litt mindre. Velg kvalitet og velg alternativer som varer. Er svaret “ja, jeg trenger det”, kan du suse videre til neste spørsmål:

Hva og hvem er dette laget av?” Er jakken produsert av et firma med klare etiske retningslinjer eller billig produsert i Asia? Er eggene fra frittgåede høner eller fra burhøns? Hva er disse tilsetningsstoffene? Hvem tjener penger på det jeg kjøper? Hvem har satt sammen denne leken? Hva slags stoff er klærne laget av? Jo kortere og enklere svaret er, jo bedre er det som regel å velge varen.

Hvis du har tid kan du også tenke på hvor du skal gjøre av det når du er ferdig med det også. Blir det søppel, kan du gi det videre, kan det repareres hvis det blir ødelagt, hvor lenge er det brukbart før du trenger noe nytt?

Det handler litt om måtehold og litt om bevissthet, og reglene kan brukes når du handler klær, leker, mat, drikke, møbler, blader og det meste. Noen ganger er det enkelt, du velger bare varen som er merket med en Ø, en svane eller en blomst. Andre ganger blir du nødt til å lese litt eller spørre. Finner du ikke et godt nok alternativ kan du jo høre med butikken om de kan skaffe det. Du taper ikke noe på å spørre.

En gjennomsnittlig familie har et forbruk på 380 000 kroner pr år. Hvorfor ikke spare litt, og sørge for at så mye som mulig går til å handle varer som gjør verden litt bedre.

About Linguna

Naiv, liten pike med store drømmer. Naiv?no er en blanding av tanker, spørsmål og ønske om debatt.
This entry was posted in Miljø, Shopping, Tips and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Tenk før du handler

  1. Hilde-Gunn says:

    Dette var to fine spørsmål som kan være starten på mer bevisst handlemønster. I følge et interiørblad jeg leste i vinter er det også en begynnende trend dette med miljødesign. Altså at produktene produseres så miljøvennlig som mulig, gjerne gjennom gjennombruk. Rett og slett fordi det er dette kundene etterspør og vil spørre enda mer etter i framtida.

  2. Pingback: Vær merkebevisst | Naiv?no

  3. Pingback: Spørsmålstegn | Naiv?no

  4. Pingback: Hva er vitsen? | Naiv?no

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>